english version

28-05-2004

12-05-2009

wersja polska

Albert Karol Herman
(Informacje od Andreja Szałamowa z Charkowa – 30.IV.2009)


1. Listy e-mail od Andreja – 24/25 marzec, 2009 – streszczenie

Nie jestem pewien adresu i w jakim języku się kontaktować? Ja zajmuję się genealogią rodziny i natrafiłem na waszą stronę – na drzewie znajduje się Albert Karol Herman i jest wspomniany Charków. Jeszcze 3 lata temu nic nie wiedziałem o moich przodkach. Mieszkam w Charkowie i ostatnio odnalazłem 4 nazwiska rodzin, z którymi jestem spokrewniony: Link, Rangenau, Liebelt, Kuhndt i które należały do Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Wiskitkach i w Żyrardowie. Zostali oni wywiezieni w 1915 roku do Charkowa, a z historii Parafii Żyrardów dowiedziałem się, że 64 rodziny były wywiezione w gląb Rosji, daleko od linii frontu, „jako niemiecka ludnosc, na ktorej nie mozna polegac”. Rodziny Kuhndt, Liebelt, Rangenau i Link zostały przywiezione do Charkowa.

Po zakończeniu I Wojny Światowej, okolo 1921-23 roku powrócili do domu do Żyrardowa, ale mój dziadek i ojciec (pastor?) Jury Link, który był moim ojcem chrzestnym, nie zostali wypuszczeni z Charkowa z powodu obowiązku służby wojskowej? (обязанныe).

Moja Mama została sierotą wcześnie, w wieku 8 lat – moja babka, to jest jej matka zmarla w 1937 r., a jej ojciec, tzn. mój dziadek - Ludwig Liebelt (ur. – 1899) był ofiarą represji Stalina i został rozstrzelany w 1938 r. jako niemiecki i polski szpieg. W 1962 r. został pośmiertnie zrehabilitowany.

Przeczytałem na Twojej stronie, że odwiedzałeś Wiskitki i Żyrardów. Może masz jakieś informacje?

Andrej
 

2/ Wspolnota Żyrardów - streszczenie

Gemeinde Żyrardów

Około 1800 r. ewangeliccy Niemcy osiedlili się w samych Wiskitkach i w okolicach.  Hrabia Feliks (von) Łubienski, właściciel dóbr Guzów założył 11 nowych niemieckich wsi: Antoniew, Babsche Buden (Babskie Budy?), Bieganów, Felixdorf (Feliksów?), Francisków (Franciszków), Heinrichsdorf (Henryszew?), Josefhof (Józefów?), Marienfeld (Mariampol?), Moritzin (Maurycew?), Teklin i Zader-Buden (Sade Budy?).

W latach 1807-1815 powstały osady Aleksandria i Benenard, założone prawdopodobnie przez francuskiego kapitana.

Koloniści pochodzili głównie z Prus Zachodnich, Brandenburgii i Śląska. Początkowo posług religijnych dostarczał ks. Witthold z Iłowa (dalej informacje dot. parafii)...

w 1805 r. zorganizowała się parafia ... składała się z 180 rodzin. Dom parafialny spłonął w 1822... proboszczowie się często zmieniali ...

W okresie 1836-1855 Wiskitki były administrowane jako filial Łowicza. ...

W 1855 r. parafia znowu uzyskała samodzielność.... w 1872 włączony został do niej filial Karolew. Pastor z Wiskitek odwiedzal cztery razy do roku miasto Błonie. ...

Powstanie osady fabrycznej Żyrardów było ważnym wydarzeniem dla dalszego rozwoju

Parafii. W 1833 r. sprowadzono z Marymontu k/W-wy do Guzowa nad rzeczką Pissia (Pisia) wynalezione przez francuskiego inżyniera Philippa Gerarda mechaniczne maszyny do przędzenia. ... Założono nową miejscowość, którą dla uczczenia wynalazcy nazwano Żyrardowem. Mimo finansowo-kredytowej pomocy Banku Polskiego zaistniały trudności rozwojowe. W 1856 firma zatrudniła pochodzacych z Schoenlinde w Bohemii niemieckich katolickich fabrykantów Karla Augusta Dittricha i Eduarda Hille. ... Fabryka przyciągała robotników z niemieckich wsi. ... W 1890 było już w Żyrardowie 1900 Ewangelikow dla ktorych posługi kościelne z odleglych o 6 km Wiskitek były niewystarczające. ...

Dzięki inicjatywie (Pastora Gustawa Gundlacha, 1889 – 1898) wybudowano piękny gotycki kościół kosztem ok. 50 000 Rbl. Dittrich dołożył się sumą 20 000 Rbl.

25 września 1898 kościół został „poświęcony” przez  Gen.-Sup. Manitiusa. ... Dzięki budowie kościoła „ośrodek” Zgromadzenia przeniósł się do Żyrardowa. ...

Nasilona emigracja do USA zmniejszyła liczbę członków. Wojna rosyjsko-japońska i następnie rewolucja też miały negatywny wpływ na życie Wspólnoty. W wyniku I Wojny Światowej pozostało tylko 300 z uprzednich 4500 parafian. ... Pastor Wosch administrował Żyrardów. ... w 1918 r. - powrócili wywiezieni do Rosji. ... Francuska Spółka przejęła żyrardowskie przedsiębiorstwo. ... (...negatywny wpływ na wspólnotę niemiecką. ... Dalej - opis aktywności okresu międzywojennego).
 

3/ Fabryka Leitnera E-mail, 6 kwietnia 2009 r.

Witaj Waldemarze!

Myślę, że poniższe informacje będą dla Ciebie interesujące!!!

10 lipca 1915 r., fabryka rowerów Leitnera w Rydze otrzymała rozkaz ewakuacji z Rygi do Charkowa, ponieważ wojska niemieckie zbliżały się do Rygi. Fabryka otrzymała zamówienie z Głównego Zarządu Wojskowo-Technicznego (ГВТУ) Armii Rosyjskiej na dostawę rowerów wojskowych i zapalników do granatów. 24 wrzesnia 1915 r. wyposażenie „Fabryki rowerów i samochodów A. Leitnera i Spółki” zostało wysłane w dziesiątkach wagonów ze stacji Rewel do Charkowa. Następnie Aleksander Aleksandrowicz Leitner powrócił do Rygi, gdzie jeszcze pozostawała własność firmy w postaci terenów i budynków fabryki. W Charkowie pozostał na stanowisku pełniącego obowiązki dyrektora, Aleksander Kasparowicz Feldman, żeby doglądać produkcji.

W mniej więcej tym samym czasie firma „DUX” (w Moskwie*) otrzymuje duże zamówienie wojskowe na budowę samolotów i hydroplanów. Zagadnienie budowy rowerów traci znacznie na ważności, ponieważ cała moc produkcyjna zostaje przekierowana do produkcji na potrzeby lotnictwa. Faktem pozostaje, że w tym momencie fabryka jest jedynym krajowym dostawcą samolotów dla potrzeb frontu.

9 lutego 1916 r. został przesłany z Moskwy do Leitnera w Charkowie patent wraz ze specyfikacją techniczną oraz prototyp do produkcji składanego roweru wojskowego, model „Dux Bojewoj” zaprojektowany przez M. M. Szczipanowa.

Front wymagał zwiększającej się ilości rowerów (велотехники), w związku z czym decyzja została podjeta przez „ГВТУ” (za zgodą zarządu „DUX’a” i M. M. Szczipanowa) żeby dwie największe fabryki rowerów w kraju produkowały rowery „Bojewoj”.

Zapłata dla wynalazcy w postaci ustalonej sumy od każdego dostarczonego roweru lub jego ramy była warunkiem przekazania patentu. Umowę na wyprodukowanie 3 000 rowerow „Duksow Bojewych” dla „ГВТУ” podpisano 16 marca 1916 r.

* http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/dux.html. Powstała na bazie poprzedniej fabryki rowerów w Moskwie, fabryka „DUX”, której właścicielem byl Yu. A. Meller, była największym producentem samolotów w Rosji podczas Pierwszej Wojny Światowej (wyprodukowano 1733 samoloty). F. E. Moska był konstruktorem. Większość samolotów była zwykłymi kopiami samolotów francuskich budowanych z licencją (jak rowniez i bez niej).(...) Po Rewolucji Październikowej Dux był finansowany przez Bolszewicki rząd na podstawie osobistego rozkazu W. I. Lenina. (...)

4/ Historia składanego roweru http://www.foldingcyclist.com/folding-bike-history.html

Wiele państw używało składanych rowerów w swoich armiach i w związku z tym było wiele ich producentów, począwszy od lat 1890’, jak na przykład: Dursley-Pedersen (Anglia), Faun (Anglia), Fongers (Holandia), Peugeot (Francja), Bianchi (Wlochy), Leitner (Rosja) i inne. (...).


Składany rower Leitnera


Plan Rygi, 1916 r.

Ryga – http://www.1201.lv/maps/1916/

Ulica Mostowa(ja) 16/18 - zameldowany 10.XI.1909, (obecnie Tilta iela)
i ul.Siemionowska(ja) 3 – zameldowany 3.II.1910 – (obecnie Simanju iela)

Ulica Szpitalna 5 m.32 (Gospitalnaja) – ostatni adres zamieszkania Alberta i Anieli w Rydze i
Fabryka Leutnera - ul. Aleksandrowska 129-131 (obecnie Brivibas iela 137) –
Завод велосипедов Лейтнер и К- ул.Александровская 129-131

 http://www.1201.lv/maps/1916/

Lokalizacja Fabryki Leutnera na wspolczesnej planie Rygi (A) i powyzej - ul. Szpitalna (Hospitalu iela)


Zdjęcia Fabryki Leitnera (Leutnera) w Rydze

1866 i 1910


1886 r.

1910 r.

http://rigatransport.sitecity.ru/ltext_0911224307.phtml?p_ident=ltext_0911224307.p_1508142720

Współczesne

 


Plan Charkowa, 1887 r.

Fragment planu - ul. Carycyńska

Albert Herman był zameldowany w domu pod Nr 4 - wpisy z 15.X.1913 r. i 11.VIII.1915


Niedawno wydany Rosyjski Znaczek Pocztowy
data wydania - 11 grudzień 2008 r.

Rowery - składany wojskowy model roweru "Leitner", 1917


  1. Rosyjska Fabryka Rowerów Aleksandra A. Leitnera

Składany wojskowy rower "Leitner" pochodzacy z kolekcji Politechnicznego Muzeum jest unikalnym zabytkiem rosyjskiej techniki przedrewolucyjnej. Wyprodukowany został w Rydze, w fabryce rowerów i automobili "Rosja" Aleksandra Aleksandrowicza Leitnera, która była pionierem produkcji rowerów w naszym kraju. Działalność swoją fabryka rozpoczęła w 1886 roku, a z początkiem XX wieku przekształciła się w  solidne   przedsiębiorstwo nie ustępujące, pod wzgledem  rozmiarów, większości europejskich firm.

Wyroby Leitnera wyróżniały się wysoka jakością i  niezawodnością, co zapewniło firmie duże sukcesy w całej Rosji. Właściciel fabryki Aleksander A. Leitner był nie tylko wszechstronnie wykształconym i utalentowanym  przedsiębiorcą, ale i wybitnym konstruktorem i wynalazcą.

Składane wojskowe rowery fabryka Leitnera zaczęła produkować w latach I wojny światowej, od lutego do listopada 1917, już w trakcie przenoszenia Zakładów z Rygi do Charkowa. Interesujący jest fakt, że konstrukcja roweru była opracowywana w moskiewskim przedsiębiorstwie "Duks" J.A. Mellera, na bazie najlepszych modeli krajowych rowerów. "Duks" także produkował rowery, ale w 1917 roku zmuszony został do przerwania ich produkcji i zajął się produkcja samolotów. Dlatego też całą produkcyjną dokumentację sprzedał fabryce Leitnera.

Rowery produkowane były na zamówienie rosyjskiej armii i musiały odpowiadać wielu wymogom: powinny być lekkie, wytrzymałe, nieskomplikowane w eksploatacji i remontach i dające się błyskawicznie składać. Można śmiało stwierdzić, że osiągając takie parametry nasz krajowy model przewyższał znajdujące się na uzbrojeniu: francuski rower "Peugeot" konstrukcji kapitana Gerarda, a także austriackie, niemieckie i japońskie modele.

Składany mechanizm, wykonany  na zasadzie "zamka karabinowego" umożliwiał szybkie złożenie maszyny w różnych warunkach. Podobne czynności wykonywane w analogicznych zagranicznych modelach wymagały znacznie więcej czasu.   

Wygodna i niska rama leitnerowskiego roweru umożliwiała żołnierzowi oddawanie strzałów na stojąco,  nie schodząc z roweru, a niewielki ciężar, tylko 16kg, dawał możliwość przenoszenia, w razie konieczności, roweru na plecach przymocowując go specjalnym  rzemieniem założonym na tylne koło. Wyposażenie rosyjskiej armii w rowery własnej konstrukcji i istnienie odpowiedniej bazy do ich produkcji, pozwoliło w pełni zrezygnować z zakupu podobnej techniki zagranicą i zaoszczędzić także miliony rubli, co było rzeczą niezmiernie ważną w tym ciężkim okresie.

Rower ze zbiorów Politechnicznego Muzeum to jedyny, ocalały kompletny egzemplarz maszyny, wyprodukowany w Fabryce A.Leitnera. Moze on niewątpliwie stanąć w jednym rzędzie z  najlepszymi światowymi osiągnieciami wojskowej produkcji rowerów, o czym może się przekonać każdy odwiedzający Muzeum.

 T.Ł.Ochłopkowa

 Przekład z j. rosyjskiego: W.Sobecki

  1. Listy e-mail od Andreya Szałamowa – 25 września, 2009


W 1886 roku przemysłowiec Aleksander Aleksandrowicz Lejtner otworzył w Rydze fabrykę. Początkowo był to tylko wynajęty warsztat na ul. Gertrudińskiej, gdzie trzej robotnicy składali rowery typu „Spider”. Z czasem przedsiębiorstwo się powiekszało. Ilość zatrudnionych robotników wzrastała, zakupiono niezbędne maszyny i narzędzia i wynajęto nowy budynek na ul. Suworowskiej.

1 lipca 1897 roku założono spółkę (rosyjską wersję towarzystwa akcyjnego) pod nazwą „Fabryka Rowerow ‘Rosja’ A. Lejtnera i Sp.” z kapitałem zakładowym

100 000 rubli. Aleksander Lejtner był prezesem towarzystwa i zarzadcą kredytów. W tym czasie 194 osoby pracowały w fabryce, miała ona wspaniałą halę maszynową i w ciągu roku wyprodukowano 1 000 rowerów.

Na początku XX wieku Lejtner wziął duże pożyczki w bankach na budowę nowej fabryki, które były zagwarantowane uprzednio zakupioną dzialką ziemi przy ul. Aleksandrowskiej 129/131. Zbudowano caly kompleks trzy-piętrowych budynków z cegły w formie prostokąta, który zawierał warsztaty, magazyny materiałów i wykończonych produktów, warsztat galwanizacji, kuźnię, sklep i salon wystawowy oraz inne pomieszczenia. Budynek administracyjny, który znajdował się przy ul. Aleksandrowskiej, był uwieńczony wiatrowskazem przedstawiającym rower. (Nawiasem, cały zespół budynków fabryki z wiatrowskazem włącznie, przetrwał do dziś.)

W 1914 roku fabryka otrzymała nową nazwę – „Lejtner”. Aleksander Aleksandrowicz uważał, że nie potrzebuje już więcej hasła „Rosja”, żeby zachęcić kupujących – wyroby fabryki były już dobrze znane w całym kraju. Miał pełne prawo nadać fabryce własne nazwisko – była to w pełni jego własna kreacja.

W ciągu 31 lat jej istnienia „Fabryka Rowerów i Samochodów „Rosja” A. Lejtnera i Sp.” rozwinęła się od małego warsztatu z produkcją reczną do rozmiarów przedsiębiorstwa, które było największe w tej branży. W tym ostatnim okresie produkowano rocznie 60 modeli rowerów w ilości ponad 100 000 sztuk, 5 modeli motocykli i pojazdów trzy-kołowych oraz kilka modeli samochodów.
 


Przygotowali: Waldemar J Wajszczuk & Paweł Stefaniuk 2009
e-mail: wwajszczuk@comcast.net